XXL-sjef Cristina Moreno er glad for at kundene legger merke til XXLs bærekraftsarbeid. Her flankert av Bilal Moussawi (til venstre) og Daniel Guillen som begge jobber på verkstedet i varehuset på Alnabru. Foto: Chris Ihle

XXL-sjef Cristina Moreno er glad for at kundene legger merke til XXLs bærekraftsarbeid. Her flankert av Bilal Moussawi (til venstre) og Daniel Guillen som begge jobber på verkstedet i varehuset på Alnabru. Foto: Chris Ihle

Best i bransjen på bærekraft

Sustainable Brand Idex gjennomføres hvert år i en rekke europeiske land, der over 80 000 konsumenter ble intervjuet i 2022. Det er i denne undersøkelsen norske forbrukere kåret XXL til bransjens mest bærekraftige merkevare. Finn.no, Posten og Tine ble kåret til de sterkeste merkevarene samlet sett for alle bransjer


Sustainable Brand Index er Europas største uavhengige undersøkelse innen bærekraft. 80.000 konsumenter i hele Europa er intervjuet i undersøkelsen. I Norge har 268 merkevarer vært med i undersøkelsen.

XXL går helt til topps blant 19 merkevarer i kategorien «Klær & Mote – Butikker».

«Dette er en anerkjennelse til alle som jobber i XXL. Vi har gjort mye godt arbeid de siste årene, både internt og i samarbeid med andre. Det er ekstra hyggelig at kundene også legger merke til dette», sier Cristina Moreno, administrerende direktør for XXL i Norge. 

Tar vare på utstyret

XXL har verksted i samtlige 38 varehus i Norge. Verkstedene er viktige for å hjelpe kundene til å ta vare på utstyret de kjøper, og få tingene til å vare lenger. XXL tilbyr alt fra sykkelservice til racketstrenging og prepping av ski i varehusene. 

For øyeblikket testes det blant annet ut reparasjoner, sertifisering og salg av brukt friluftsutstyr, samt nye tjenester som vedlikehold og lagring av sykler og annet sportsutstyr. Nye vekstselskaper som Barents og Wanda er viktige samarbeidspartnere for XXL for å finne de beste løsningene.

XXL er dessuten bærekraftspartner for BUA som har over 200 utlånsboder fordelt over hele landet. BUA låner ut utstyr og utgjør et viktig tilbud for mange barn og unge som ønsker å være aktive.

Produktutvikling

Cristina Moreno tror et godt samarbeid med leverandører er helt avgjørende for å lykkes med bærekraft. 

«Vi samarbeider med mange sterke merkevarer – som rett og slett gjør mye bra. Leverandørene våre har stor kunnskap om materialer, resirkulering og sosiale forhold i hele verdikjeden. Dette er kunnskap og løsninger som vi i XXL også nyter godt av. I tillegg jobber vi hele tiden med å utvikle våre egne merkevarer», sier hun. 

XXLs egen merkevare Neomondo er et slikt eksempel. Neomondo lager produkter med god passform og kvalitet til lav pris, og så langt det er mulig brukes sertifiserte og sporbare materialer i kolleksjonen. For eksempel er alle ullprodukter sporbare med Responsible Wool Standard. Vi innførte ifjor også tilsvarende standard for dun.

Målt på bærekraft

Sustainable Brand Index ble grunnlagt i 2011 og gjennomføres hvert år i en rekke europeiske land. I 2022 er over 80.000 konsumenter intervjuet i undersøkelsen. 

Konsumentene i undersøkelsen opplyser om hvor godt de kjenner bærekraftsarbeidet til hver enkelt merkevare, og hvor høyt dette arbeidet verdsettes. 

I Norge ble Finn.no, Posten og Tine kåret til de sterkeste merkevarene samlet sett for alle bransjer. XXL har de tre siste årene klatret fra 134. til 74. plass på den totale ranken.

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer