Undersøkelser viser at menstruasjonen er en viktig årsak til at mange jenter trekker seg fra idretten sin. Adidas har utviklet nye produkter med et absorberende lag som skal bidra til å beskytte mot lekkasjer når de brukes sammen med tampong eller bind – samtidig som de finansierer arbeide med nytt materiale til utøvere og trenere, som skal normalisere samtalen om syklusen.
Denne lanseringen er en del av satsingsområde rettet mot alle kvinner i sport, i forbindelse med Watch Us Move-kampanjen; Adidas har forpliktet seg til å levere et bredt produkttilbud og tjenester for bedre å støtte behovene til mangfoldet den kvinnelige delen av samfunnet representerer.
Selskapet legger derfor betydelige ressurser inn i arbeidet med å bedre forståelsen av hvilke fysiske, emosjonelle og samfunnsmessige barrierer som eksisterer for sportsdeltakelse.
Adidas er den første av de store førende sportsmerkevarene til å lansere lekkasjesikkert treningstøy – utviklet på bakgrunn av det sjokkerende forskningsresultatet som fant at en av fire tenåringsjenter dropper ut av sport fordi de frykter lekkasje.
-Vi fant ut at tenåringsjenter dropper ut av idretten alarmerende tidlig, og at en av de viktige grunnene er frykt for menstruasjons-lekkasje. På bakgrunn av denne innsikten bestemte vi oss for å lage et produkt som hjelper idrettsutøvere med å holde seg i sport gjennom hele syklusen ved å gi dem et ekstra lag med beskyttelse. Det har tatt over to år med nøye testing å utvikle Techfit Period Proof tightsen, som har et absorberende lag og en membran som bidrar til å beskytte mot lekkasjer takket være vår nye Flow Shield-teknologi.
Produktet er ment å gi idrettsutøvere ekstra trygghet mens de trener gjennom hele syklusen. Et fukttransporterende lag, et absorberende lag og et lekkasjesikkert lag fungerer sammen for å gi beskyttelse, mens et ekstra rammenettverk holder hvert lag sammen og tightsen på plass, forteller Kim Buerger, produktsjef for dameklær hos Adidas.
Frafallet på 1 av 4, understreket ikke bare behovet for gode treningsklær under menstruasjonen, men avdekket også mangelfull utdanning og forståelse om kvinners syklus blant både tenåringer og voksne.
Ved å analysere data fra over 14 000 idrettsutøvere fant de at selv de i topp-sjiktet, ikke lærte om – eller snakket om – menstruasjons-utfordringer, hverken i idretten, på skolen eller med trenerne sine.
I Storbritannia svarte 82,3% av deltakerne at de aldri hadde fått noen utdanning om menstruasjonssyklusen i forbindelse med sport eller trening, og av de som har en trener, har 81,5% aldri snakket med treneren sin om syklusen.
I USA har 65,3% ikke fått utdanning om emnet, og 75,8% har ikke diskutert menstruasjonssyklusen med treneren.
Adidas har gjennom profesjonell hjelp fått laget materiale til utøver, trenere og læringsinstitusjoner, som skal hjelpe å normalisere samtaler rundt menstruasjonssyklusen.