Vil stoppe jenters frafall i idretten

Undersøkelser viser at menstruasjonen er en viktig årsak til at mange jenter trekker seg fra idretten sin. Adidas har utviklet nye produkter med et absorberende lag som skal bidra til å beskytte mot lekkasjer når de brukes sammen med tampong eller bind – samtidig som de finansierer arbeide med nytt materiale til utøvere og trenere, som skal normalisere samtalen om syklusen.


Denne lanseringen er en del av satsingsområde rettet mot alle kvinner i sport, i forbindelse med Watch Us Move-kampanjen; Adidas har forpliktet seg til å levere et bredt produkttilbud og tjenester for bedre å støtte behovene til mangfoldet den kvinnelige delen av samfunnet representerer.


Selskapet legger derfor betydelige ressurser inn i arbeidet med å bedre forståelsen av hvilke fysiske, emosjonelle og samfunnsmessige barrierer som eksisterer for sportsdeltakelse.


Adidas er den første av de store førende sportsmerkevarene til å lansere lekkasjesikkert treningstøy – utviklet på bakgrunn av det sjokkerende forskningsresultatet som fant at en av fire tenåringsjenter dropper ut av sport fordi de frykter lekkasje. 


-Vi fant ut at tenåringsjenter dropper ut av idretten alarmerende tidlig, og at en av de viktige grunnene er frykt for menstruasjons-lekkasje. På bakgrunn av denne innsikten bestemte vi oss for å lage et produkt som hjelper idrettsutøvere med å holde seg i sport gjennom hele syklusen ved å gi dem et ekstra lag med beskyttelse. Det har tatt over to år med nøye testing å utvikle Techfit Period Proof tightsen, som har et absorberende lag og en membran som bidrar til å beskytte mot lekkasjer takket være vår nye Flow Shield-teknologi.

Produktet er ment å gi idrettsutøvere ekstra trygghet mens de trener gjennom hele syklusen. Et fukttransporterende lag, et absorberende lag og et lekkasjesikkert lag fungerer sammen for å gi beskyttelse, mens et ekstra rammenettverk holder hvert lag sammen og tightsen på plass, forteller Kim Buerger, produktsjef for dameklær hos Adidas.

Sjokkerende resultater

Frafallet på 1 av 4, understreket ikke bare behovet for gode treningsklær under menstruasjonen, men avdekket også mangelfull utdanning og forståelse om kvinners syklus blant både tenåringer og voksne.

Ved å analysere data fra over 14 000 idrettsutøvere fant de at selv de i topp-sjiktet, ikke lærte om – eller snakket om – menstruasjons-utfordringer, hverken i idretten, på skolen eller med trenerne sine.


I Storbritannia svarte 82,3% av deltakerne at de aldri hadde fått noen utdanning om menstruasjonssyklusen i forbindelse med sport eller trening, og av de som har en trener, har 81,5% aldri snakket med treneren sin om syklusen.


I USA har 65,3% ikke fått utdanning om emnet, og 75,8% har ikke diskutert menstruasjonssyklusen med treneren.


Adidas har gjennom profesjonell hjelp fått laget materiale til utøver, trenere og læringsinstitusjoner, som skal hjelpe å normalisere samtaler rundt menstruasjonssyklusen.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy