Bjørn Gulden, administrerende direktør i Puma.

Bjørn Gulden, administrerende direktør i Puma.

Puma tilbake med gode tall og vekst

Puma økte inntektene for tredje kvartal med 13,3. Det står i skarp kontrast til andre kvartal som endte rødt, med et inntektsfall på 32,3 prosent.


Puma økte inntektene for tredje kvartal med 13,3 prosent til 1583 euro, noe som førte til en økning i nettoinntekten på 13,0 prosent til 100,5 millioner euro. Dette står i skarp kontrast til andre kvartal, da selskapet fikk et inntektsdropp på 32,3 prosent og endte med røde tall.


En viktig driver for oppgangen var den økte etterspørselen av varer etter «lockdowns», med 20,7 prosent vekst i Amerika og en 17,7 prosent gevinst i EMEA. Salget i Asia og Stillehavsregionen falt med 1,9 prosent fra samme kvartal i fjor, på grunn av langsommere vekst i Kina og en salgsnedgang i India, Korea og Sørøst-Asia.


I Kina skyldtes en tregere oppgang, 2 prosent økning, at overskuddet av varer fra første halvdel av året ble solgt ut med rabatter og kampanjer i løpet av tredje kvartal. Sporting Goods intelligence har snakket med Bjørn Gulden, Pumas administrerende direktør, som sier at varelageret i landet nå er redusert, og at fjerde kvartal ser bedre ut. I Latin-Amerika økte salget med 9 prosent.


Gulden sier at tredje kvartalet utviklet seg mye bedre enn konsernet forventet. Salget økte uke for uke etter hvert som butikkene fikk åpne igjen og idrettsarrangementer gjenopptok.

Det var vekst innen alle kategoriene sko, klær og tilbehør, som økte med henholdsvis 13,9 prosent, 8,8 prosent og 23,0 prosent. Veksten var størst innen sportsgrenene basketball, motorsport, golf og teamsport.

Pumas sneakersutvalg av high-end-modeller er også etterspurte varer. Individuelle idretter gjør det generelt bra, men salget av produkter relatert til lagidrett er svakere på grunn av restriksjoner på slike aktiviteter.

 

I tredje kvartal kunne selskapet levere og produsere som normalt igjen. Trafikken i fysiske butikker holdt seg under fjorårets nivåer, men konverteringsfrekvensen er høy. Gulden sier forbrukermønsteret har utviklet seg fra færre mennesker i butikkene til flere på nettet. Dette har gitt en stor økning i trafikken på Pumas nettside.


Engrossalget økte med 12,3 prosent til 1.202,5 millioner euro. Direkte til forbruker (DTC) virksomheten, som inkluderer eide og drevne butikker samt e-handel, økte med 16.7 prosent til 380.9 millioner euro, drevet av sterk vekst i e-handel på 60.9 prosent.

Bruttomarginen falt med 2,7 prosentpoeng til 47,0 prosent, hovedsakelig gjennom negative valutabindinger. Driftsresultatet (Ebit) økte med 16,8 prosent til 189,5 millioner euro.


Driftskostnadene gikk ned med 3,3 prosent til 559,6 millioner euro, som følge av ulike kostnadsbesparende tiltak i andre kvartal. Blant annet avsto Puma fra det årlige utbyttet, investering i nye butikker ble satt på vent og markedsmidler ble kuttet. Permisjoner og midlertidige permitteringer reduserte også kostnadene. Konsernet redusere arbeidskapitalen med 23,2 prosent til 703,2 millioner euro ved utgangen av kvartalet.


Gulden sier at oktober startet bra, men den siste utviklingen med pandemien gjør at gruppen vil være forsiktige resten av året. Han sa imidlertid at Puma vil fortsette å investere i nye partnerskap, som den med fotballspilleren Neymar Jr og NBA-spilleren LaMelo Ball.

Med den sterke salgsøkningen i tredje kvartal er selskapet optimistisk med tanke på sine mellom- og langsiktige mål. Til tross for at tredje kvartal er bedre enn forventet, avslo det imidlertid å komme med noen prognoser for året, da fjerde kvartal fortsatt er preget av usikkerhet blant stigende smitte av Covid-19. Gulden har imidlertid uttalt at han forventer at selskapet er «Ebit positiv» for hele året.

Tilbake
 

Alfa puster nytt liv i brukte sko

 
Skogstad satser ytterligere i Lom
 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy