Den kalde vinteren har sørget for puddersnø i sentrum av Kristiansand, så alt ligger til rette for at februar skal bli minst like bra som januar, tror butikksjefen på Intersporten i sentrum. Øyvind Fagerli sørger for at sørlendingene har skarpe skøyter.

Den kalde vinteren har sørget for puddersnø i sentrum av Kristiansand, så alt ligger til rette for at februar skal bli minst like bra som januar, tror butikksjefen på Intersporten i sentrum. Øyvind Fagerli sørger for at sørlendingene har skarpe skøyter.

Fantastisk start på året

Vi har et suverent vintervær i store deler av Norge om dagen. Stemningen er god, og januar ble en knallgod måned for de fysiske sportsbutikkene. 


På intersportbutikken i Kristiansand er det god stemning, forteller butikksjefen, Ole Petter Berglund.


– Vi har et suverent vintervær nå, en totalforandring fra de siste månedene frem til jul da det var vått og grisete, sier han.


Det vakre vinterværet skapte et betydelig trykk i Intersportsbutikken i Skippergata i januar. Nye salgsrekorder ble det ikke, men en solid økning i årets første måned.


– Vi har hatt en økning på 32 prosent fra i fjor. Det er ikke rekord, men det er mye bedre enn i fjor. Januar i fjor var en tragedie, nå er det snø i sentrum av Kristiansand og det merker vi godt på salget.


Det har ikke vært skiføre i byen så langt i sesongen, men nå trenger ikke sørlendingene reise langt ut av byen før det er rikelig med muligheter.


– Hyttemarkedet spiller en stor rolle for oss, og nå er det snø og skiføre i de nærliggende områdene og ikke minst på Hovden. I år har vi også fått et kunstsnøanlegg på Vennesla som er under en halv times kjøretur unna, så der vil det være skiføre ut hele vintersesongen.


Er det fare for at dere vil gå tom for enkelt varegrupper før vintersesongen er over?

– Mitt inntrykk er at Norge snart er tom for skøyter. Her i Kristiansand går folk på fjorden, men også på vann og tjern. Det er et overraskende høyt salg av skøyter og ispigger. Det begynner å bli utplukket, og ispigger er det helt tomt for.


Berglund bekrefter at butikken lever godt i konkurranse med nettaktørene. Han har blant annet tatt noen smarte grep og satset på kompetanse og tilleggtjenester som nettet ikke kan konkurrere med.


– Selv om vi begynner å bli tomme for skøyter, så kommer kundene inn i butikken vår for å få slipt det de har. Vi har verksted og kompetansen, og det får ikke kundene på nettet.


Berlund er ikke overbevist om at salgsboomen på skøyter skyldes en voksende trend, men han skulle gjerne forutsett pågangen og hamstret skøyter -  det hadde vært god butikk i år.


– Folk har behov for å være i aktivitet. Det kan virker som om det er en lavere terskel for å komme seg ut på skøyter enn på ski, jeg tror det er mye av årsaken til den store interessen i år.


XXL tomme for barne- og danseskøyter

XXL økte salget i Norge med 20 prosent i januar sammenlignet med samme kvartal i fjor. Sportskjeden omsatte for 2,6 milliarder kroner i årets siste og viktigste kvartal.

Kommunikasjonsdirektør Andreas Nyheim forteller at XXL opplever mye av det samme trykket som resten av bransjen, med litt regionale forskjeller.


– Det kalde og gode vinterværet, og at andre aktiviteter er stengt for øyeblikket, gjør at flere trekker ut og bruker mer tid på vintersport. Da kommer de også til oss for å kjøpe utstyr.

 

Nyheim forteller at XXL har solgt ut alt av barneskøyter og danseskøyter, og at mange nå kjøper hockeyskøyter i stedet.

 

– Innkjøperne våre har gjort en heroisk jobb og sørger for at vi får fylt opp hyllene med flere skøyter. Skøyter er veldig populært om dagen og kampen står egentlig om å få tak i nok varer.

Økning over hele landet

I midten av januar kunne daglig leder på XXL Lade, Kine Ludvigsen, fortelle NRK at de hadde firedoblet salget av skøyter på Lade. Hun fortalte at hovedkontoret har jobbet på spreng for å få inn neste års sortiment, og at de ventet nye varer inn.

Doblet salget i topptursegmentet 

Toppturtrenden skjøt fart for 5-6 år siden, og etter en utflating i fjor så har det tatt av igjen i år. Nyheim sier de så langt i vinter, har opplevd en vekst på 50 prosent i salget av toppturutstyr sammenlignet med samme tid i fjor. Selv om det fortsatt er flest som kjøper ski til å bruke i alpinbakken.


Fantastisk på Vinterbro

I avdelingen for sport og fritid på Obs Vinterbro selges det akebrett, -matter, kjelker og ski i et volum de ikke hadde sett for seg da varene ble bestilt i mars i fjor.

Obs Vinterbro ligger i Ås kommune og er, nå om dagen, innenfor ring 1 når det gjelder smittevernstiltak. Det betyr sterke begrensninger i området for å hindre mobilitet. Derfor har det strålende vinterværet vært en befriende gave for lokalbefolkningen.


– januar var fantastisk. Vi har hatt en økning i salget på over 200 prosent i januar, sammenlignet med i fjor, forteller Andreas Nedregård, salgssjef faghandel på Obs Vinterbro.

– Her på sentrale Østlandet har vi ikke vært bortskjemt med mye snø de siste årene, så nå vet vi å benytte sjansen. Omtrent alt av ski går, og vi selger mengder av akematter og kjelker. Skøyter går generelt bra hos oss, men i år går det ekstremt bra.


– Folk må ut av husene sine å gjøre noe. Nå har det vært over minus 10 grader over en lengre periode, og det sprøytes og måkes for skøytebaner i området. Vi har 8-9 skøytebaner i nærheten og tre av disse er på vann. Det betyr at det blir lagt godt til rette for skøyting i kommunen, sier han.


Butikken på Vinterbro er ikke utsolgte for enkelte kategorier av vintervarer enda, men det begynner å tynnes i utvalg og størrelser.


– Jeg tror vi skal klare å levere vintervarer ut sesongen, men det begynner å bli tynt med ski og skøyter. Vi vet jo enda ikke om vi får lov å reise ut av kommunen i vinterferieukene 8 og 9, så det vil antagelig ha innvirkning på alpinsalget.


Men, påsken er tidlig i år, så mye er fremdeles usikkert, avslutter Nedregård.


Tilbake
 

Årets viktigste møteplass for norsk sportsbransje, 28.-29.august

 
Opplev suksessen med Pie VAT: En inspirerende historie med Anton Sport
 
VAUDE - Innovative bærekraftige Bikepacking-produkter
 
Aclima kåret som beste merkevarebygger under Årets Industrikonferanse.
 
Alfa puster nytt liv i brukte sko