Swix Racing Service testkjører og produktekspert Jernej Rebersak solgte fluorfritt til de ulike nasjonenes serviceteam under WC på Kvitfjell i 2020.

Swix Racing Service testkjører og produktekspert Jernej Rebersak solgte fluorfritt til de ulike nasjonenes serviceteam under WC på Kvitfjell i 2020.

Pantekampanjen overgår all forventning

– Vi er allerede langt over målsettingen, forteller utviklingssjef Christian Gløgård i Swix.

Panteordningen på giftig fluorskismøring som Swix dro i gang 4. februar, har tydelig motivert skifolket til å rydde i smørebokser og boder. Swix antok en retur på 1000 produkter, nå er antallet over 2360 returer, og kampanjen fortsetter frem til 1. mai.


Kampanjen fra Swix går ut på at privatpersoner kan bestille opphenting av fluorholdige skismøringsprodukter, uavhengig av produsent, kostnadsfritt. Som takk for innsatsen gir Swix hver avsender får et gavekort på kr 500,-.

Tar ansvar

– For oss spiller det ingen rolle hvem som har produsert skismøringen med fluor, vi tar imot alt og sørger for at produktene blir destruert på forsvarlig vis, sier Gløgård.


I 2020 ble all produksjon og kommersielt salg av fluorholdig skismøring stanset. Likevel finnes det fremdeles fluorsmøring der ute. Swix som var en storprodusent av produktene som nå er forbudt, har tatt et krafttak mot en skisport uten fluor.

Folk vil bidra

Gløgård er glad for at kjernebrukerne deres benytter seg av ordningen.

Hva overrasket dere mest med det dere har fått inn?


– Det er ingen store overraskelser, men vi har ikke fått så mye gammelt som vi hadde forventet. Det meste av returene vi har fått inn til nå er fra 2000 og nyere. Det er tydelig at kjernebrukerne bryr seg.


Hvordan håndterer dere og destruerer avfallet som kommer inn?


– Alt som kommer inn lagres hos Helt hjem til kampanjen er over. Så har vi en avtale med Reno som tar seg av ansvarlig destruering av farlig avfall, forklarer han.

Tar risiko

Svaret på hvor mye dette har kostet Brav, får vi ikke før kampanjen er over og destrueringen fullført. Men så langt har over 2300 bedt om opphenting og over 220 personer levert inn produkter til butikken. Brav bekoster all opphentingen med Helt Hjem, og gir en gavesjekk på 500 kr per person. Så regner de med at antallet vil doble seg frem til mai.

Gløgård har ingen foreløpig oversikt over hvor mange av produktene de får i retur som stammer fra andre produsenter. Men bilde fra en nylig innsamlingsrunde viser at 10-20 av ca. 50 enheter var fra andre produsenter enn Swix.

For Swix er hele denne kampanjen forbundet med en økonomisk risiko de har evne og vilje til å bære.


– Vi håper jo at dette vil før til at kundene lar være å kjøpe fluorholdig skismøring i fremtiden. I dag er det veldig lett å se hva produktene inneholder, avslutter Gløgård.

Tilbake
 
Innovasjon

Søk om støtte til inkluderende designprosjekter

 
Pål Wibe går av som sjef i XXL ASA
 
Mild vinter og logistikktrøbbel stoppet veksten
 
Påmeldingene strømmer inn!
 
Brems i salget for både Zalando og Boozt