Ikke alle vet at det er smart å ha ull på seg når det er kaldt ute. Men Refseth tror de aller fleste av oss har den nødvendige kunnskapen i bunnen, for å få et positivt utbyttet av en tur i det fri.

Ikke alle vet at det er smart å ha ull på seg når det er kaldt ute. Men Refseth tror de aller fleste av oss har den nødvendige kunnskapen i bunnen, for å få et positivt utbyttet av en tur i det fri.

Naturen er gull verdt for vår psykiske helse

– Vi har etter hvert fått en del forskning som viser at naturen har en god effekt på den mentale helsa vår. Det vet jo vi som allerede er mye ute - at det er ett eller annet som skjer med oss, sier Johanne S. Refseth som i flere år banet vei for mange som har hatt en skjult drøm om å mestre friluftslivet.


Johanne S. Refseth har over 40.000 følgere på instagram, og er for mange kjent som @psykolog.med.sovepose. Refseth er både psykolog og friluftsentusiast og gjennom den gylne kombinasjonen deler hun sin kunnskap om naturens virkning på vår mentale helse.

Hva gjør denne voldsomme dragningen til naturen med oss?

– Vi har etter hvert fått en del forskning som viser at naturen har en god effekt på den mentale helsa vår. Det vet jo vi som allerede er mye ute - at det er ett eller annet som skjer med oss. Helt konkret kan vi se en del fysiske parametere som en annen hjerterytme, litt lavere blodtrykk og færre stresshormoner – og du trenger egentlig ikke bevege deg i naturen for å få de effektene. Du får det av å bare være ute i natur.


Flere av studiene viser at frisk luft og naturlige omgivelser senker stressnivået vårt, og gjør at vi har det bedre.

Akkurat denne vinteren med koronarestriksjoner, hjemmekontor, isolasjon i tillegg til en synkende gradestokk og mørketid, er det blitt ekstra viktig for oss å komme oss ut. Men, samtidig har den samme situasjonen gjort dørstokkmila litt ekstra lang for mange.

Hva skal til for å få flere til å ta turen ut?

– Man trenger ikke gjøre det så vanskelig. Man kan går en tur i marka, eller ta en tur i parken i lunsjen. Mange tenker at det er den fysiske aktiviteten som gir effekten av natur, men studier viser at bare det å sitte stille og nyte litt natur hjelper for oss. Det må ikke være en tur til Hardangervidda, vi snakker om det naturlige miljøet vårt.

Kroppen vår er et sinnrikt system av fysiske og psykiske prosesser. Refseth forklarer hvordan noen av disse prosessene alltid er litt «på».


– Vi mennesker har et system som er laget til å passe på oss og holde oss på alerten. Dette er som regel alltid litt aktivert i oss alle slik at vi kan flykte, angripe eller spille dø. Det systemet ser man ofte at roer seg når man er ut i naturen. Og det er igjen veldig godt for immunforsvaret, for restitusjon og for å slappe mer av. Og, kanskje ikke så rart, føler man mindre stress, så føler man seg ofte mye bedre.

Naturlige årsaker

Psykologen vet av erfaring at naturen har en god effekt på oss, men forskningen på feltet er ikke så vel etablert. Hun kan vise til studier med funn som tyder på at du vil tenke litt mer konstruktivt rundt problemene dine når du beveger deg ute i naturen, versus når du går i bymiljøet.


– Det som er viktig for meg som psykolog, er at friluftslivet ikke må selges som en quick-fix. Jeg vet jo at om man strever mentalt så kan det handle om mange flere ting enn at man trenger å roe seg litt.


For noen er det å komme seg ut hele løsningen, for andre er det en god tilleggsløsning. For mange som har det fint i utgangspunktet, så er det en fin forebyggende greie, som gjør at man ikke faller ned i tunge tanker.

Tilbake
 
Tema

Skulle ønske det var vinter hele året

 
Vekst i handelen i januar
 
Kraftig vekst for sportskjedene i 2020
 
Tema
"Jeg har vel egentlig ikke nådd høydepunktet enda"
 
2020 ble det store staycation-året