FULL FART FREMOVER: En av folka bak Stready er langrennsløper Didrik Tønseth. Teamet jobber med å gjøre det bærekraftig for varemerker og nettbutikker å oppfordre til fysisk aktivitet. Foto: Goalkeeper AS.
Markedsføring

FULL FART FREMOVER: En av folka bak Stready er langrennsløper Didrik Tønseth. Teamet jobber med å gjøre det bærekraftig for varemerker og nettbutikker å oppfordre til fysisk aktivitet. Foto: Goalkeeper AS.

Mangedoblet markedsføringseffekten ved å oppfordre til fysisk aktivitet

Med åpningsrater på mellom 80 og 90 prosent, og CTR på 55 prosent er det tydelig at VPGs nye kundeklubb engasjerer kunden. Løsningen: Å oppfordre til fysisk aktivitet!


I oktober lanserte Vertical Playground sin nye aktive medlemsklubb VPG Aktiv. Medlemsklubben oppfordrer til fysisk aktivitet og belønner medlemmene når de når mål på veien. Brukere kobler til sin trenings-dings direkte i nettbutikken, og får belønninger og positive meldinger når de er aktive. I oktober utfordret de folk til å løpe 50 km. I november heter utfordringen 10 000 timer mot kreft, og VPG donerer 10 000 kroner til Kreftforeningen om folk der ute trener til sammen 10 000 timer.


Merkevaren vår har en tydelig tilknytning til en aktiv livsstil, så når vi gikk inn i for å lansere VPG Aktiv handlet det like mye om å gjøre noe nytt og spennende for kundene våre assosiert til å være aktiv som den direkte effekten på bunnlinja. Det at vi har oppnådd skikkelig lovende resultater allerede er jo en fet bonus!

Primus Motor for kundeklubben VPG Aktiv, Bjarne Grøseth har ledet utviklingsarbeidet i VPG. I samarbeid med Stready som står for den bakenforliggende teknologien og rådgivning knyttet til oppsett og konsept, har de i løpet av få måned gått fra idé til lansering.

Et skritt videre fra tradisjonell og transaksjonell lojalitet

Torsdag 18. oktober avholdt Anfo og Oculos Loyalty Day på Latter i Oslo. På talerlisten var mellom andre loyalty-guru og kvinnen bak podcasten Let's Talk Loyalty, Paula Thomas. I følge henne kommer flere til å oppdage effekten av å ta et steg videre fra den typiske transaksjonelle lojaliteten.


BORT FRA TRANSAKSJONELL LOJALITET:
Paula Thomas mener man må ser på andre måter å bygge lojalitet enn ved å belønne kjøp.
BILDE: Skjermbilde fra livestream: Loyalty Day 2021. ANFO.



Med transaksjonell lojalitet menes programmer som belønner folk for adferd direkte knyttet til kjøp. For eksempel ved poengopptjening hver gang man handler. Verdien lojalitet skaper er nemlig langsiktig, og lojalitet fører til kjøp. Det er derfor en misforståelse at det er kjøp som også trenger å være det som skaper lojalitet.


Alternativet er å belønne og oppfordre til handlinger og verdier som ligger merkevaren nær. Ved å koble merkevaren til en del av folks liv som skaper engasjement kan man assosiere merkevaren med noe positivt, samtidig som man gir folk et insentiv til å handle. Noe som er i tråd med VPG Aktivs mosjons-vinkling. Dette skaper også mer hyppige, og mer personlig treffende touchpoints, som igjen bidrar til å generere flere salg.

De flinkeste i klassen gjør det allerede. Nike og Wallgreens er begge ledestjerner med tanke på å forsvare sin markedsposisjon ved å skape fengende og brede brukeropplevelser som går langt utover butikkbesøk og netthandel. Begge har utviklet løsninger for å kunne oppfordre til fysisk aktivitet som en del av sitt lojalitetsprogram.

Varm mottakelse

I FARTA: Bjarne i VPG får endelig muligheten til å oppfordre andre til å komme seg ut i skauen.
Foto: Susanne Lunde Petersen

VPG jobber allerede med å heie fram sunn og sprek aktivitet. På nettsidene sine legger de ut tips og råd fra både ansatte og ambassadører om alt fra fjelløping, klatring og topptur. I tillegg er de samarbeidspartnere med flere fjellmaraton. Treningsutfordringer har de også snakket om før, men det å engasjere og belønne de som deltar har vært vanskelig.

Treningsutfordringer har jo vært på blokka mange ganger, men frem til nå har vi ikke funnet noen smidige måter å gjøre det på som lar oss holde folk i vår nettbutikk og i våre systemer. Det får vi til med Stready, sier Bjarne Grøseth.

Planen var opprinnelig å kjøre en test-utfording i oktober, og en ny utfordring i forbindelse med løping og stisykkel til våren, men basert på resultatene og engasjementet etter lansering besluttet VPG å kjøre back-to-back treningskampanjer fremover.

Mangedoblet effekt

-Det er utrolig kult å se hvor aktive medlemmene er. Noen smeller til å kjører løpeturer på 5-6 mil første dagen i oktober og er allerede første dagen ferdig med "50 i oktober"-utfordringen vår. Tallene på epost og SMS snakker for seg selv med en åpningsrate rett under 90% og CTR på 60% og har vært mye bedre enn hva jeg hadde forventet. Ikke minst er det motiverende å se at det knapt er noen som melder seg av. Det er en utfordring å ikke bli opplevd som støy av medlemmene våre, og derfor er det da ekstra morsomt å se det høye engasjementet fra VPG Aktiv medlemmene våre, sier Bjarne Grøseth i VPG.no


Teknologien bak heter Stready, og drives av Trondheimsbaserte Goalkeeper AS. VPG er den første kunden som prøver Stready, men teamet ser frem mot utrulling med flere kunder i 2022. Produktansvarlig er Trym Nordgård.


Vi leverer teknologien som gjør at merkevarer kan skape verdi fra den fysiske aktiviteten til sine medlemmer. Onboarding skjer i nettbutikken, og kommunikasjon kjøres ut gjennom kundens eksisterende kanaler. Fra og med februar er vi klare for å rulle ut med flere kunder. Da tilbyr vi ikke bare teknologien, men også know-how for hvordan det å integrere treningsdata i lojalitetesprogram kan skape enormt engasjement, sier Trym Nordgård.

 

Prøv VPG Aktiv her: www.VPG.no/aktiv og les mer om Stready på deres nettsider www.stready.com

STREADY: Teknologien som muliggjør enkel kobling mellom eksisterende lojalitetssystem og treningsklokker heter Stready. Bedriften bak er trondheimsbaserte Goalkeeper AS.  Foto: Goalkeeper AS. 

Tilbake
 

Helen of Troy kjøper Osprey Packs for 414 millioner dollar

 
Nå åpner skiheiser over hele landet!
 
Spår vekst i den sporty skotrenden - og økte priser
 
Tyskland kan følge Østerrikes nedstengning, men alpinanleggene må ikke stenge
 
Sportskjedenes nest beste tredje kvartal