I november samles varemerker fra hele verden på ISPO

Etter å ha måttet holde stengt under pandemien, er ISPO endelig tilbake. Messetidspunktet er flyttet frem noen måneder, 28-30. november, et skyldes lengre ledetider for mange produsenter i bransjen. At messen er flyttet til november er nok en tilpasning til ordrevinduet for sko og konfeksjon.


Martin Kössler fra Huginbiz, en ringrev i bransjen som jobber for en bærekraftig utvikling for en samlet sportsbransje, forteller i et intervju i svenske Sportfack, at mange i bransjen allerede hadde lagt inn bestillingene sine da Ispo ble holdt i januar, og at messen dermed ble mer en sosial begivenhet snarere enn et sted for business. Etterhvert ble det derfor for dyrt for mange merker å komme dit, og ledelsen så seg nødt til å flytte messen.

Men å flytte ISPO til november kommer også med ulemper. Hardvare i vintersport har en helt annen ordresyklus, og mange har ikke produkter å vise frem så tidlig.

Martin Kössler forklarer at flere av produsentene ikke har hatt nok tid til å omstille FoU og leverandørnettverket sitt, noe som betyr at det ikke er ski eller bindinger å vise frem ennå. Men, noen vil være der i år, selv om det blir et annerledesår for mange.


– Dette er selvfølgelig ganske bekymringsfullt. Vintersport har blitt kalt en hjørnestein i ISPO. Så det blir spennende å se hvordan messen nå oppfattes, sier han.

Nytt av året

Noe av det nye for årets messe er at det opprettes en helt ny hall. Tidligere har seminarer og lignende blitt spredt ut i ulike haller, noe som har vært både bra og dårlig, ifølge Kössler. Men nå som alt er samlet, vil det være lettere for besøkende å ha ett sted å gå til for å se hvordan deler av fremtiden vil se ut.

Her blir det seminarer om Meta-verdenen, digitale logistikkløsninger og mye mer. Det vil også finnes en egen «Sustainability Village» hvor de ulike ISPO-prisvinnerne vil bli presentert. Det er altså flere grunner enn kun business, som bør trekke bransjen til München. Gjensyn med kontakter for første gang på lenge og mulighet til å ta del i denne sosiale opplevelsen. Kössler understreker at du selvfølgelig også skal kunne gjøre business.

Litt om hva vi kan vente oss

«Siden skidelen i utgangspunktet har forsvunnet, er det mer plass til andre ting. Så det blir mye outdoor og fitness. Vi kaller det performance. Tar man bort de største trærne i skogen, kommer mer lys på de som er under. Mange flere merker vil få mer tid fra kjøperne, noe som vil komme mange til gode. Jeg tror også at mange butikker føler at du må finne nye merkevarer til butikken sin, mer krydder. Dette er ikke minst fordi flere store nå ikke vil ha alle som forhandlere», avslutter Kössler.

 

Vi sees på ISPO fra 28-30. november 2022

 

Har du ikke billett kan du booke her:

 

 

Tilbake
 

Skogstad satser ytterligere i Lom

 
Craft Sportswear lanserte kolleksjonen til Norges olympiske og paralympiske tropp
 
Nye EU-krav til selskapsstyring og ESG-rapportering
 
Sportsbransjen gjør det enklere å reparere turtøy
 
AI-forordningen og unntak for høyrisikosystemer