Cathrine Stange gir seg som daglig leder i Devold of Norway as etter 8 år i selskapet.

Cathrine Stange gir seg som daglig leder i Devold of Norway as etter 8 år i selskapet.

Gir seg som leder i Devold

Cathrine Stange har vært daglig leder i Devold of Norway as i 8 år. Nå overlater hun lederrollen til nye krefter.

– 2021 ble et rekordår, og det er riktig tidspunkt for meg å gå videre når selskapet har så god fart, og det er bygget et solid fundament for videre vekst.


Cathrine Stange kan se tilbake på et 2021 der Devold leverte all-time-high resultater. Devold of Norway leverte 397 millioner i omsetning, en vekst på 44 prosent fra året før.

Tekstilkonsernet Devold, som også inkluderer blant annet Devold Retail, landet på 500 millioner i omsetning totalt. Vekst internasjonalt samt i Direct To Consumer segmentet var viktige drivere i denne utviklingen.

 

I løpet av Cathrine Stanges periode i Devold, er merkevaren blitt en markedsleder i Norge på merinoulltøy i «baselayer»-kategorien. Innen sport og outdoor er merkevaren vokst til å bli en betydelig produsent av ulltøy i verdenssammenheng - selskapet er i godt driv.

Under Stanges ledelse har Devold også fått på plass full sporbarhet gjennom hele verdikjeden. Nå kan all ullen i deres nye plagg spores ned til den enkelte sau fra gårder som de har et personlig forhold til, og som tilfredsstiller Devolds krav til god dyrevelferd og bærekraftig gårdsdrift.

Denne prosessen har bygget kompleksitet og kostnader for alle i verdikjeden, men den har også gitt alle betydelig økt konkurransekraft. 

 

Hvorfor gi seg nå?

– Jeg har vært i Devold i 8 år, og ledet selskapet gjennom en snuoperasjon og en fantastisk vekstreise. 2021 ble et rekordår, og det er riktig tidspunkt for meg å gå videre når selskapet har så god fart, og det er bygget et solid fundament for videre vekst.

 

Hva vil du trekke frem fra tiden din som daglig leder i Devold of Norway as?

 

– Jeg er veldig stolt av utviklingen og implementeringen av Devolds Kvalitets strategi; Sheep to Shop, der vi har lykkes med å synliggjøre hvorfor Devold kvalitet er verdens beste. Og så er jeg veldig stolt over fundamentet vi har bygget for videre vekst – ikke minst internasjonalt. Opprettelsen av et datterselskap i Tyskland har gitt satsingen vår i Mellom-Europa veldig god fart. Og til slutt må jeg trekke frem alle innovasjonsprisene vi har vunnet på ISPO. Det at et lite norsk selskap som kun driver med ull, klarer å hevde seg i konkurransen med globale merkevarer, viser at fokuset vi har hatt på kvalitet og innovasjon knyttet til bruksområdene for ull, har vært riktig. Innovasjonsprisene har også vært viktige døråpnere for oss internasjonalt.

 

Takk for samarbeidet

Norsk sportsbransje kan også takke Cathrine Stange for sin innsats i 4 år gjennom styrene for både Norspo AS og NSBF, som styremedlem og styreleder. Hun har sørget for at sportsbransjen har tatt store steg i retning av å se og forstå mulighetene som ligger i felles prosjekter som gir gevinster til en samlet bransje.

Tilbake
 

Stort verdipotensial i eksport for norsk sportsbransje

 
Nullvekst for sportsbransjen i år
 
Feiret med gående konferanse
 
Strategi
Hva kan bedre tilfredsheten hos kunder i sportsbransjen?
 
Dæhlie tilbake som sponsor for langrenn