Fysisk aktivitet, Makroøkonomi og Innovasjon under Sportsbransjedagene

Sportsbransjedagene ble avviklet onsdag 28. og torsdag 29.08, der nær 200 toppledere og mellomledere fra nesten 80 sportsbransjeselskaper var representert. Sportsbransjedagen er sportsbransjens desiderte samlingsarena, og nytt av året var Talk Show og tapasmiddag med godt drikke og ellers lun stemning, dagen før seminaret startet.




Talk Show - innovasjon i praksis

-Også Sportsbransjedagen må tenke nytt og være innovative, sier arrangøren. Derfor ble sportsbransjedagen utvidet med en ettermiddag og kveld. Vi har strevd med å få folk til å bli igjen på kvelden for middag og mingling når vi har hatt seminar hele dagen. Derfor prøvde vi på en litt ny vri i år, der vi startet arrangementet onsdag ettermiddag og kveld med velkomstdrikke, Talk Show, tapas-servering og godt drikke til. En viktig oppgave for Sportsbransjedagen er å legge til rette for at bransjens aktører får en anledning til å møtes og ha det hyggelig sammen, sier arrangøren Norsk Sportsbransjeforening.


 

Seminaret

Torsdag var satt opp som et kjent seminarformat, der det ble fokusert på tre hovedemner som alle er veldig aktuelle for sportsbransjen. Nye undersøkelser fra Helsedirektoratet viser at nordmenns fysiske helse og fysiske aktivitetsnivå ikke har særlig lystig utvikling. Fysisk aktivitet i befolkningen blir lavere og helsekostnadene øker eksplosivt. Daglig leder i Aktivitetsalliansen Anders Hall Grøterud, beskrev hvor lite fysisk aktivitet som skal til for at folk får helsegevinster. Han beskrev også hvilket fokus Aktivitetsalliansen har og måten alliansen jobber. Nils-Ingar Aadne hadde det andre innslaget under fysisk aktivitet, der han med en god kombinasjon humor og alvor beskrev hvorfor og hvor viktig fysisk aktivitet er for ham.

 

Sjefsøkonom i NHO, Øystein Dørum, var dagens Key Note Speaker, der han i nesten en time gikk gjennom makrobilde i norsk økonomi.  Det er få andre norsk makroøkonomer som briljerer slik Dørum gjør.

 

Den siste bolken for seminaret omhandlet Innovasjon, der Innovasjon Norge beskrev viktigheten og nødvendigheten av innovasjon, og hvordan de kan bistå sportsbransjen. Rottefellas Torstein Myklebostad fortalte hvordan innovasjon ligger i veggene i Rottefella sine lokaler i Lier, før Steinar Hoen fortale om Bislett Games sin imponerende endring fra å være et olje-sponset arrangement til å ha blitt et idrettsarrangement nær sagt uten å belaste miljøet. Innovasjonsbolken ble avsluttet med Salvador Baille, som på morsomt og godt faglig vis beskrev hvordan- og viktigheten av teknologien sin rolle i og rundt innovasjon.

 

«Tre på gaten»

-For meg var Sportsbransjedagene en fantastisk mulighet til å møte og bli kjent med nye bransjekollegaer i en uformell setting, og i fantastiske omgivelser. Det faglige innholdet var både variert og inspirerende, og jeg tar meg meg mye av dette i det videre arbeidet med Bergans.  Likte spesielt godt foredraget fra Øystein Dørum, han har en enestående evne til å formidle et komplekst tema på en enkel måte. Jeg vil absolutt delta neste år!, sier administrerende direktør Silje Garberg Ree i Bergans.


 

-Driftssjefene i XXL og jeg deltok både onsdag og torsdag under Sportsbransjedagene, sier Norges sjefen i XXL, Cristian Moreno. -Siden XXL har en styreplass i Norsk Sportsbransjeforening, er det viktig at vi deltar på slike arrangementer sammen med gode kollegaer og sterke konkurrenter. Det er flott at vi har en arena hvor vi kan møte kollegaer, leverandører og andre sportsentusiaster, og få påfyll av fagkunnskap og innsikt i hva som skjer i bransjen. To av paneldeltakerne er tidligere kollegaer og ledere i XXL, så det var et hjertelig gjensyn for oss som var tilstede. Begge har betydelig kunnskap om detaljhandelen, og det var nyttig å høre deres refleksjoner fra tidligere erfaringer samt deres syn på dagens situasjon. Jeg må også gi stor ros til Steinar Hoen fra Bislett Games for en meget god presentasjon på torsdag. Det var inspirerende å høre om deres reise og hvor de er i dag. Vi trenger mer av dette! Holmenkollen Park er et fantastisk sted som gir en flott ramme rundt Sportsbransjedagene, avslutter Moreno.

 

-Sportsbransjedagen er en viktig arena for å holde seg oppdatert om status i sportsbransjen. Her treffer jeg kunder, andre leverandører/ bransjefolk som gjør det til en naturlig arena og møteplass. Tidligere var det NORSPO og andre innkjøpsmesser som var denne arenaen. Nå har sportsbransjedagen tatt over.  Paneldebatten på onsdag kveld var et bra konsept, underholdene og nyttig. Kunne kanskje vært noen flere «røverhistorier» fra gml. dager. Gutta i panelet har jo mange gode historier fra tiden de var konkurrenter, sier Thomas Weman i Mylnagruppen.

 

– Jeg syntes innholdet og sammensetning av foredragsholdere på torsdag var svært bra. Det var svært interessant å høre om reisen til Bislett Games i forhold til bærekraft. Meget relevant og utrolig reise. I tillegg vil jeg fremheve Øystein Dørum sin presentasjon. Han er en glitrende formidler som forenkler og tydeliggjør markedsituasjonen på en god måte. Anbefaler at han brukes igjen. Da han er bedre enn de som har hatt tilsvarende innlegg tidligere.  Så synes jeg at Holmenkollen Park Hotell fungerer svært bra. Fin arena for et slikt event. Jeg gleder meg allerede til Sportsbransjedagen 2025, avslutter Weman.




Tilbake
 

Innholdsmarkedsføring:
Shout Out to All Nordic Sport & Outdoor Retailers!

 
Sportskjedenes andre kvartal
 
Fjällräven styrket seg ytterligere på bærekraft i 2023
 
Netthandel løfter Northug
 
Erik Sønsterud utnevnt til permanent administrerende direktør i Brav