Peter von der Fehr viser gjerne fram det nye satsingsområdet for Salomon, løpesko for asfalt.

Peter von der Fehr viser gjerne fram det nye satsingsområdet for Salomon, løpesko for asfalt.

Amer Sport vokser videre på Snø

Amer Sports flyttet inn i nye lokaler på SNØ i Lørenskog i januar i år. De rakk så vidt å flytte inn før store deler av landet og skihallen stengte ned. God arbeidsmoral, løsningsorienterte medarbeidere og kunder, fine værforhold og aktive nordmenn sørger for at vår og sommersesongen så langt allikevel har vært bra.


Etter et veldig utfordrende og snøfattig 1. kvartal kom covid-19 pandemien.


– Det var torsdag 12. mars - en dato jeg ikke glemmer med det første. Jeg husker vi hentet barna i barnehagen den dagen og vi visste ikke om vi hadde tilbud dagen etter. På ettermiddagen kom pressekonferansen og da forstod man virkelig alvoret. Vi stengte lokalene våre på SNØ, og i løpet av noen dager innførte vi reduserte åpningstider og/ eller stengte vi også alle butikkene våre - ikke fordi vi måtte, men fordi vi følte det var mest forsvarlig på det tidspunktet, forteller Peter von der Fehr, leder for Norden i Amer Sports.


Ettersom situasjonen utviklet seg og kom mer under kontroll, gjenåpnet han gradvis butikkene til mer normal drift, og kontorer med showrooms ble tatt i bruk igjen fra midten av mai, selvfølgelig med klare retningslinjer for smittevern.

Tror på bra 2020

Til tross for at sportsbransjen opplevde et stort fall i årets tre første måneder, så er det flere grunner til å være optimist for resten av året, mener von der Fehr.

Showrommet har utsikt ut i alpinbakken og langrennsløypa på SNØ. Salomon
satser stort på langrenn med tydelig fokus på Norge, så plasseringen er perfekt

– Vår og sommersesongen har vært veldig bra så langt, og jeg tror det vil fortsette. De aller fleste nordmenn skal ha hjemme-ferie i år, og nordmenn flest er turglade folk som liker å bruke fritid aktivt utendørs. I tillegg merker vi nok effekten av tiltakene regjeringen har gjort for å stimulere forbruk og holde økonomien på beina. Vi vet også gevinsten av friluft og fysisk aktivitet på psykisk helse, spesielt i tøffe tider, og da er det veldig inspirerende å få jobbe med utvikling og salg av produkter som bidrar til enda bedre opplevelser for landets befolkning, sier von der Fehr.


Han forklarer videre at han er optimistisk på å ta igjen det tapte fra første kvartal, slik at året som helhet blir bra.


– Nå satser vi på lysere tider for bransjen, og at det gode gjennomsalget fortsetter. Som for veldig mange andre, håper vi på en kanonvinter med bra skiføre, både på fjellet og i lavlandet. Skulle det bli en bra vinter er det nok flere som vil ha varebehov, og da gjelder det at vi er der for kundene våre.

Tilbake
 

Forstå og forme forbrukeratferd i den nye normalen

 
Bremser videre gjenåpning
 
Googles oppkjøp av Fitbit møter motstand
 
NSBF
På vei mot ny normal for sportsbransjen
 
Sport1-messen blir digital