Det er ikke første gang at XXL blir regnet for å være den kjeden som vokser mest, men det er bare å ta av seg hatten for at den norske kjeden, som nå finnes i alle de nordiske landene, på nytt er den som vokser mest i verden – med 24 prosent. XXL nærmer seg også «det gode selskap», og er for tiden den 26. største kjeden på verdensbasis. Den kjeden som kommer på andreplass på vekst er en mindre og ukjent amerikansk kjede.
Men XXL har langt igjen til toppen, der Decathlon fortsatt troner med 10,1 milliarder dollar i omsetning. Økningen for franskmennene ble på gode 11 prosent i fjor, viser tallene fra SGI. Det er et langt hopp ned til nummer to på listen, Foot Locker med 7,6 milliarder dollar i omsetning, mens Dick’s Sporting Goods (USA) har 7,2 milliarder i omsetning.
Til sammen økte de 72 såkalte integrerte kjedene på SGIs oversikt med 7,5 prosent, noe som var en noe lavere vekst enn året før på 8,3 prosent. I 2013 var veksten til disse kjedene på «bare» 6,3 prosent.
Analysebyrået NPD Group anslår det globale sportsmarkedet til å ligge på om lag 400 milliarder dollar.
Foruten XXL, finner vi svenske Stadium på 35.-plass, norske Gresvig på 38.-plass, danske Sport-Master på 68.-plass og finske Prisma på 69.-plass.