ØKTE I FJOR OGSÅ: Sportsbransjens kjeder omsetningen med 6,6 prosent i fjor. Felleski reddet mye av ski- og vintersalget. ILLUSTRASJONSFOTO

ØKTE I FJOR OGSÅ: Sportsbransjens kjeder omsetningen med 6,6 prosent i fjor. Felleski reddet mye av ski- og vintersalget. ILLUSTRASJONSFOTO

Sportsbransjen vokste med 6,6 % i fjor

Sportsbransjen har nesten doblet omsetningen de siste 10 årene. 2016 var et nytt godt år for bransjen som vokste med 6.6 prosent. Det ble solgt sportsutstyr for over 15 milliarder kroner.

Ingen annen bransje i Norge har opplevd kraftigere vekst de siste årene. Nordmenn er verdensmestere i sportsutstyr, sett i forhold til folketallet. Det er blitt en gjenganger i Europeisk målestokk at norsk sportsbransje vokser mer enn i andre land. I Norge omsettes det sportsutstyr for mer enn 30 prosent av gjennomsnittet i Europa pr innbygger.

 

- Vi lykkes
- Vår oppgave er å bidra til å fremme sport og fritid blant folk flest. Og fjorårets tall viser at vi lykkes. Fortsatt er det svært mange som kjøper seg sykkel og ski enten som treningsutstyr eller som turutstyr, forteller administrerende direktør i Norsk Sportsbransjeforening, Trond Evald Hansen.

SPORT har spurt alle kjedelederne om hvordan 2016 ble for deres respektive kjeder. For Stadion ble fjoråret en milepæl.


Kjedeleder i Stadion, Gisle J. Daviknes. FOTO: MORTEN DAHL
Milepæl for Stadion
- For første gang passerte vi en omsetning ut fra våre medlemsbutikker på mer enn 1 milliard kroner eks moms. Det er en milepæl for oss, og med en økning på 9,6 prosent i fjor er vi godt fornøyd med veksten siste år, sier kjedeleder Gisle J. Daviknes i en kommentar. Totalt omsatte Stadion-kjedens butikker for 1,056 milliarder kroner i 2016 mot 963 millioner året før. Daviknes sier at den organiske veksten ble på 7,1 prosent, også en økning han er fornøyd med. Fjerde kvartal i fjor endte på 11,6 prosent for kjeden.

- Jeg tror at våre gode tall viser at forbrukerne ikke bare er opptatt av pris og tilbud. De etterspør også kvalitet og kompetanse noe som våre butikker står for, sier Daviknes.

Han nevner elsykkel og fellesski som store vekstvinnere i fjor, men at tekstiler, løp og randonee har hatt god vekst, segmenter der Daviknes mener Stadion har vært tidlig ute og dermed vunnet på dette.

- Hva tror du er årsaken til at sportsbransjen igjen er en av vinnerne i norsk detaljhandel?

- Det er nok flere årsaker til dette. Det er trendy å være sporty, samtidig som produsentene er flinke til å få fram nye produkter. Ta for eksempel felleskiene, som har reddet mye av skimarkedet denne vinteren. I tillegg tror jeg at en del har fått det litt tøffere som følge av oljekrisen, noe som fører til at man i stedet bruker penger på de nære tingene i stedet for store investeringer, svarer Gisle J. Daviknes.

 

Kjedeleder i Sport 1, Ole Henrik Skirstad. FOTO: MORTEN DAHL
Vekst i alle regioner for Sport 1
Sport 1-sjef Ole Henrik Skirstad opplyser til SPORT at deres omsetningsvekst endte på 8,7 prosent i fjor, noe han er godt fornøyd med.
- Fritidsbekledning, fottøy og vintersport trekker opp. Sykkel trekker litt ned - omsetningen holder seg nesten stabilt på grunn av elsykkel, men det er nedgang i antall mtb. Vi opplever generell interesse for å være ute å bedrive aktiviteter og trene samt å gå på små og store turer, sier Skirstad.

Han sier at på slutten av året så kjeden tidlig en tendens til at fellesski kom til å selge bra og redder skisalget litt selv om det er dårlig vinter. Han sier at det har vært vekst i alle regioner, men at Vestlandet litt svakere vekst enn andre regioner med nedgang første tertial.

- Hvordan har omsetningen vært så langt i år?
- Vi har hatt en nedgang i januar  - dog kanskje litt mindre enn fryktet. Vi har hatt en liten oppgang i februar, svarer Sport 1-sjef Ole Henrik Skirstad.

Kjededirektør i XXL, Anders Fjeld. FOTO: MORTEN DAHL
XXL la for en tid tilbake fram sine tall for 2016, og de viser en økning på 14,7 prosent i Norge. Den organiske veksten i fjor mot 2015 her i landet ble på 4,9 prosent. Kjededirektør Anders Fjeld sier at XXL nå trolig er større enn G-MAX/G-Sport og Intersport, og at XXL sto for 62,4 prosent av den totale veksten i fjor.


- Ikke fornøyd med 1 % vekst
Ifølge adm. dir. Pål H. Rasmussen i Gresvig endte G-MAX/G-Sport og Intersport på en totalvekst på rett under 1 prosent, noe han ikke er fornøyd med når markedet vokste med 6,6 prosent.

- Vi er imidlertid fornøyd med at e-handel og G-MAX-varehusene bidrar positivt i perioden. Vi har lagt ned en del butikker, og således forsvinner denne omsetningen i forhold til året før. Til gjengjeld har vi åpnet mange nye butikker i løpet av 2016. Dette påvirker imidlertid totalveksten vår negativt. Vi er selvsagt svært fornøyd med vår nye butikk G-Sport Storgaten i Oslo som ble åpnet i november i fjor. Butikken har et flott vareutvalg og over 2000 kvm salgsareal og har fått en flott mottagelse. I dag åpner vi også en helt ny G-MAX butikk på Buskerud Storsenter fullspekket av attraktive varer, sier Rasmussen. Han sier at 2016 hadde to gode vintersesonger og vinterhardvare ga en god vekst for Gresvig i 2016. Størst økning var det på racing og smørefrie ski, og ikke minst felleski. I tillegg ser han at etterspørselen etter elektronikk fortsetter å øke.

Adm. dir. i Gresvig, Pål H. Rasmussen. FOTO: MORTEN DAHL
- Var det for Gresvigs del noen geografiske forskjeller på omsetningen?

- Ja, det er det. Nord, indre fylker og Østlandet viser god utvikling i 2016
- Hvordan har utviklingen så langt i år vært for Gresvigs kjeder?

- Den uteblivende vintersesongen har vært tøff, med en nedgang i januar. Februar var bedre. Det er imidlertid andre kategorier som utvikler seg positivt, selv om skisalget går ned, svarer Rasmussen.

Årstein Skjølsvik, som er ansvarlig for sport hos Coop, sier at Coop hadde øking mot fjoråret og er fornøyd med det tatt i betraktning at man ikke har nyetablering slik de andre kjedene har.

Ansvarlig for sport hos Coop, Årstein Skjølsvik. FOTO: MORTEN DAHL
- Veksten i bransjen skyldes i all hovedsak at det er nyetableringer samt at e handel øker. Et annet viktig moment er at vi ser mer og mer bransjeglidning utover de tradisjonelle sports kategorier. Alle jager vekst, sier Skjølsvik.

- Hvordan har utviklingen så langt i år vært for Coop

- Det har ikke vært den utviklingen som vi hadde ønsket men vi regner med å være i balanse igjen i løpet våren, svarer Årstein Skjølsvik.

Petter Bjørheim, kjedeler i MX-Sport, sier at hans Vi går litt ned ca 3 %.
- Det er på budsjett. Vi fikk ni nye butikker i fjor, men kunne selvsagt ønsket oss enda flere, sier han.MX-Sport er naturlig nok hardt rammet av nedturen i oljesektoren da mange av kjedens butikker ligger på Vestlandet.

Kjedeleder i MX-Sport, Petter Bjørheim. FOTO: MORTEN DAHL
- Hvordan har utviklingen så langt i år vært for MX-Sport?


-For mange har det vært en svært dårlig januar grunnet sviktende vinter. Men tallene for februar er stigende, svarer Bjørheim.

DNT-økning

Samtidig med framleggelsen av sportsbransjetallene for 2016, kommer meldingen fra Den Norske Turistforening (DNT), som melder om at både antall hytteovernattinger og medlemsskap økte kraftig i fjor. Det ble i fjor registrert 442,913 hytteovernattinger, noe som er en økning på 8 prosent fra året før, ifølge DNT.

- Nordmenn ønsker å identifisere seg med en sporty livsstil, og man ser at salget av sport-, fritid- og treningsklær er stadig i vekst. Det er trendy å være sporty. Segmentet løp er også i solid utvikling.  Vår bransje tilbyr utstyr til alle former for aktiviteter, fra ekstremsport til lek i nabolagets akebakke. Det er lek og moro, sport og konkurranse, friluftsliv, familie og tur, kort sagt aktivitetsglede. Og det å være i aktivitet og ha det moro når mange er så bekymret for den finansielle situasjonen i Norge, er viktig, mener Trond Evald Hansen. 

Tilbake
 

Rottefella med nok en patentseier i Oslo tingrett

 
«Trusted by Professionals». HH-kolleksjon, utviklet med landslagsutøvere og egen ansatt med doktorgrad i tekstil.
 
Ole-Henrik Skirstad går av som konsernsjef i Sport Holding
 
Innholdsmarkedsføring:
Vi søker nye naboer til Alfa Sko og J.Lindeberg i Nydalen!
 
Villa Gabel: En mulighet for Sportsbransjen til å nå Klubb, Profilerings- og Bedriftsbransjen