-Vi lette etter noen egnede lokaler, og da dette lokalet på Aker Brygge dukket opp signerte vi tidlig i juni. Siden har det gått raskt med å få butikken i stand til åpningen i månedsskiftet september/oktober, sier Jerker Nyman, leder for Rossignol i Norden – og dermed også Norge.
Kun Rossignol
Han sier at det kun blir Rossignol å finne i brand store’n – i alle fall vinterstid – det blir med andre ord ikke Dynastar og Lange der. I sommermånedene når Rossignol ikke er så store kan det være mulig at en del av de mindre ukjente sommer-merkene som inngår i Rossignol Gruop for nordmenn blir tatt inn for å supplere.
Butikken har en salgsflate på 200 kvadratmeter og er fordelt over to plan, og kommer til å ha ca fem ansatte. Når vi er på besøk er man i ferd med å avslutte rekrutteringen av en butikksjef.
- Det spesielle med denne butikken er at det er første gang en vinter hardvare-leverandør satser på concept store i Norge. Selv om hele første-etasje blir klesavdeling vil hele andre-etasje være forbeholdt hardvare som ski, støvler, goggles og hjelmer. Men det blir ikke mulig å kjøpe og ta med skiene fra butikken. De kan prøves her, og så bestilles og få de ferdig montert enten sendt hjem, til hytta eller hentes her i butikken, sier Nyman videre.
Fått hjelp av Skorpen
I arbeidet med å etablere butikken har han fått med seg Reidar Skorpen fra See You. Han har lang fartstid fra bransjen, blant annet Nike, og var med å åpne den første Nike store’n i Oslo tidlig på 2000-tallet.
-Reidar Skorpen har hjulpet oss med å gjøre lokalene klare ved å skaffe håndverkere og være aktiv i prosessen med hvordan butikken skal se ut, sier Nyman, og legger til at vanligvis har Rossignol brukt mennesker fra hovedkontoret og andre europeiske samarbeidspartnere når de har åpnet butikker i Europa. Men denne gang bestemte man seg for at Rossignol Norden skulle få ansvaret for å utvikle og drifte butikken.
TO ETASJER: Rossignol-butikken på Aker Brygge åpner i
månedsskifte september/oktober, og har to etasjer. I andre etasje blir det
hardvare, mens underetasjen får tekstiler. Jerker Nyman har tro på prosjektet.
FOTO: MORTEN DAHL
Stor omsetning i Norge
- Hvorfor akkurat Oslo?
- Rossignol har en dobbelt så stor omsetning i Norge som i Sverige, og da vil det være naturlig å åpne nettopp her. I tillegg sitter våre norske eiere – Altor – sju minutter unna lokalene, smiler svensken. Han håper at butikken skal bli like mye et Rossignol opplevelsessenter som en ren handlebutikk.
- Vi gjør dette primært for å markedsføre merkevaren Rossignol. Målet er at butikken i det minste skal gå i null etter et par år. Dette blir den første butikken i Norden, og de fleste andre Rossignol-butikkene, som er vesentlig mindre enn denne, er å finne på vinterdestinasjoner i Mellom-Europa, og disse har kun klær, fortsetter han. Rossignol har i dag sju rene brand stores og i tillegg fem outlet-butikker i Europa.
Satser på klær
Nyman understreker at det kun blir fullpris-varer i den nye butikken. Det er sendt ut et informasjonsskriv til alle kjedene, og ingen av dem har hatt innsigelser mot den nye butikken. En av kjedene var svært positive til at de styrker merkevaren på denne måten.
Jerker Nyman opplyser at Rossignol igjen satser sterkt på klær og har etablert et eget selskap – Rossignol Apparal – som har utviklet kolleksjonene. I tillegg til alpin/outdoor-kolleksjon, kommer merkevaren også med en langrennskolleksjon, som også vil bli å finne i den nye butikken på Aker Brygge.
Til de fire stillingene som butikkansatt har Nyman hatt litt av et luksusproblem med nærmere 250 søkere.