XXL presenterte onsdag sine tall for tredje kvartal i år. Omsetningen totalt økte med 19 prosent sammenliknet med tilsvarende kvartal i fjor, mens omsetningsøkningen i Norge ble på 15 prosent.
På sammenliknbart butikkgrunnlag var veksten i hjemmemarkedet «bare» på 2,2 prosent. XXL-sjef Fredrik Steenbuch trekker fram kannibalisme som en forklaring på den lave organiske veksten, mens det milde været i hele Norden i perioden ga seg utslag både på omsetning, driftsresultat og resultat før skatter. Resultatet før ned- og avskrivninger (ebitda) endte på 214 millioner kroner, noe som var lavere enn det analytikere hadde forventet. For Norges del er imidlertid Steenbuch fornøyd med at kjeden tar markedsandeler, og at de nå har 30 prosent andel.
Men XXL har større planer om det som går under Alperegionen, og det er et potensial på 15-20 varehus totalt. Finlands XXL-sjef Toni Stigzelius skal også ta seg av de tyskspråklige markedene der XXL vil inn – i tillegg til Finland. Kjeden er nå i ferd med å etablere en organisasjon for å håndtere disse markedene, og organisasjonen vil bli større enn den de har i Sverige og Finland.
I Sverige var omsetningsveksten på 17 prosent i lokal valuta tredje kvartal – mens like-for-like-veksten ble på 4,8 prosent. Tilsvarende tall for Finland var 24 prosent og 1,9 prosent. I begge land var det solid vekst i e-handelen.