FORNØYD: Adm. dir. i Active Brands, Espen Krogstad, er fornøyd med å ha fått med nye eiere i selskapet. FOTO: MORTEN DAHL

FORNØYD: Adm. dir. i Active Brands, Espen Krogstad, er fornøyd med å ha fått med nye eiere i selskapet. FOTO: MORTEN DAHL

Ny eier inn i Active Brands

FSN Capital IV har inngått avtale med Holta Invest om å overta en majoritetsandel i Active Brands. Holta Invest, selskapets ledelse og grunnleggerne av Active Brands sine merkevarer reinvesterer sammen med FSN Capital og vil fortsette å eie en vesentlig andel av selskapet.

 

Active Brands forvalter som kjent en portefølje av veletablerte merkevarer innen sportsklær og -utstyr, inkludert Kari Traa, Dæhlie, Bula og Sweet Protection. Selskapet har hatt stor fremgang de siste årene, med sterk internasjonal vekst. Omsetningen har økt fra 300 millioner kroner i 2010 til 877 millioner kroner i 2016.

I partnerskap med FSN Capital ønsker Active Brands å ytterligere forbedre sin allerede sterke posisjon i Norden og vokse internasjonalt, både gjennom organisk utvikling og nye oppkjøp.


Krogstad fornøyd
Espen Krogstad, administrerende direktør i Active Brands, er fornøyd med å få FSN Capital som ny majoritetseier.

På vegne av ansatte og ledelsen i Active Brands vil jeg si at vi er veldig fornøyd med å få inn FSN Capital som majoritetseier. Active Brands har vokst raskt og er i dag en av de ledende leverandører av varemerker til den den nordiske sportsbransjen. Vi leverer solid vekst på tvers av geografier og jeg ser frem til å jobbe videre med å utvikle selskapet, sier Espen Krogstad

Active Brands har siden oppstarten i 2010 hatt en fantastisk utvikling og vokst vesentlig raskere enn de underliggende nordiske markedene for sportsklær og -utstyr. Selskapet har levert en årlig organisk vekst på 30% siden 2013. Fra et sterkt norsk utgangspunkt har Active Brands gradvis ekspandert inn i nye geografiske områder. I 2016 ble rundt 30% av virksomhetens salg generert utenfor Norge.


Beundret Active Brands
- Vi har over en lengre periode beundret Active Brands og er imponert over den plattformen Holta Invest har skapt og ledelsens evne til å utvikle unike merkevarer med betydelig internasjonalt vekstpotensial. Vår ambisjon er å bygge videre på Active Brands' ledende posisjon i Norden og støtte opp om ytterligere vekst i Nord-Amerika og Sentral-Europa",
sier Erik Nelson, partner i FSN Capital Partners AS, rådgiver for FSN Capital IV.

 

Vil fortsatt eie 20 %

Holta Invest vil beholde en eierandel på 20 prosent i Active Brands etter transaksjonens gjennomføring.

- Vi etablerte Active Brands i 2010 med et mål om å ta en ledende rolle i konsolideringen av leverandørsiden i den nordiske sportsbransjen. Siden den gang har Active Brands utviklet seg til et strålende selskap med en meget kompetent organisasjon, sterke merkevarer og en skalerbar plattform. Selskapet har en sterk posisjon i Norden og har ekspandert internasjonalt med stor suksess. Vi er stolte av Active Brands’ utvikling og beæret over å få FSN Capital ombord som ny majoritetseier. Vi er optimistiske med tanke på fremtiden og er motivert til å fortsette vårt eierskap av Active Brands sammen med FSN Capital, sier Dag Teigland, styreleder i Active Brands og administrerende direktør i Holta Invest.

Transaksjonens gjennomføring er betinget av Konkurransetilsynets godkjennelse.

Tilbake
 

Rabattene dreper lønnsomheten

 
Adidas inngår langsiktig partnerskap med NFIF
 
ISPO trengs av alle
 
-Det er i møte med mennesker at utvikling skjer
ISPO 2024*
 
HH og Norrøna; -det er behov for en møteplass
ISPO 2024*