Det var Finansavisen som først omtalte saken i gårsdagens utgave av avisen. Bakgrunnen for Norrøna Sports stevning er enkel: Alfa Sko har lansert en ny skokolleksjon med Norrøna-sko. Det liker selvsagt ikke Norrøna Sport. Derfor har sistnevnte stevnet den norske skoleverandøren.
Historien bak Alfas skomodell er slik: Alfa sikret seg retten til varemerket Norrøna ved oppkjøp av Norrøna Skofabrikk i 1990. Alfas Norrøna-registrering er helt i fra 1908, noen som er 29 år eldre enn Norrøna Sports registrering. Det er derfor Alfas registrering som har forrang.
- Dette var da også en sak mellom selskapene tidlig på 90 tallet, og Alfas eierskap til merkenavnet ble klart stadfestet av Patentstyret i 1993. Norrøna Sports nåværende rettigheter til Norrøna-merket er regulert gjennom en avtale inngått i velvillighet av Alfa i 1996, forklarer adm. dir. Pål Olimb i Alfa Sko. Alfa går dermed til motsøksmål mot Norrøna Sport.
- At det finnes to merker med navnet Norrøna i markedet er noe Norrøna Sport AS har vært kjent med gjennom hele sin eksistens og noe de må leve med, sier Alfa-sjefen videre.
Olimb mener att Norrøna Sport nå etter snart 90 år i sameksistens reagerer fordi Alfa oppgraderer produktene med et moderne design og moteriktige farger faller derfor på sin egen urimelighet.
- Både skoene og tilhørende pakningsmateriell avviker i vesentlig grad fra det som benyttes av Norrøna Sport på deres produkter. Det tror jeg alle som ser produktene vil se. Vår påstand er at det er større likhet i design og fargebruk mellom Norrøna Sport og andre kjente Norske bekledningsprodusenter enn til Norrøna sko. Norrøna Sports påstand om at vi kopierer de faller derfor på egen urimelighet, sier Pål Olimb.
Nina Olufsen hos Norrøna Sport sier til SPORT at det tidligere har foreligget en avtale mellom partene, men at man er uenige om rekkevidden av denne, og dette er en del av det som skal prøves av retten.
- Alfa – i likhet med enhver annen aktør – er uansett forpliktet til å opptre i samsvar med markedsføringsloven. Vi mener at Alfa lagt seg så tett opptil vårt varemerke og uttrykk at det er fare for forveksling for kundene våre, og at dette er brudd på markedsføringsloven. Vår primære intensjon er å sikre at kundene ikke tror at de kjøper et av våre produkter, når det ikke er tilfelle. Dette skal prøves i retten, sier finansdirektøren i Norrøna.