Mens det er forventet en vekst i detaljhandelen totalt på 3 prosent, så anslår Virkes sjeføkonom, Lars Haartveit, at sportsbransjen inneværende år vil få en vekst på 4 prosent. I fjor var verdiveksten anslått til 1 prosent fra Virke.
- Ikke bare stormarkedene
- Netthandelen i sport øker kraftig, og det er ikke bare stormarkedene til XXL og Gresvig som gjør det godt. Også mindre butikker ser ut til å få et godt 2018, sier Haartveit. Han har sett nærmere på utviklingen for klær, sko og sport i perioden 2008 til 2016, og tallenes tale er klar: Sportsbransjen har tatt det meste av veksten i denne perioden når vi ser disse bransjene under ett.
Tatt stor vekst
- Sportsbransjen har tatt 41 prosent av veksten, og sammen med netthandelen har sportsbransjen stått for mer enn halvparten av veksten i perioden, sier Haartveit. Han anslår at skoandelen i sportsbransjen nå utgjør en firedel, men at bransjen ikke har klart å ta like mye av omsetningen innen klær, selv om den også er betydelig innen dette segmentet. Haartveit sier at sportsbransjen vil ha den høyeste vekstraten i 2018.